malta-2022.reismee.nl

Zondag op Malta

Vanochtend zijn we met de wekker opgestaan en stonden we na een snelle opfrisbeurt en staand ontbijt al snel bij de bus op Pembrook om naar de kust te gaan. Na een uurtje met de bus stonden we bij de ferry die ons naar Gozo bracht.

Gozo is een mooi eiland met wat meer rust en ruimte er zijn veel akkers (klein) en zelfs een boerderij met koeien. De koeien kunnen niet buiten zijn daarvoor zijn de temperaturen veel te hoog. Dus net als ik Texas staan ze onder dak en worden ze gekoeld.

Bij de terminal hadden we al kaartjes gekocht voor de hop on hop of bus en die hebben we dan ook genomen naar de andere kant van het eiland. Ook dat was een uur rijden. Vooral in de dorpen dwong het chauffeuren met zo’n bus respect af. Op zich (ik heb mijn busrijbewijs) dwong dat respect af. Lage balkonnetjes, nauwe straten en gewoon tweerichtingen verkeer waar we in Nederland van zeggen dat het echt niet kan.

Aan de andere kant van het eiland stapten we uit en zijn we in een bootje gestapt wat door een rotswand heen voer en we een klein tochtje op open zee maakten waarbij de man van de boot ons op allerlei leuke kleine dingen in de rotswand wees; een vorm van een krokodil, gezicht etc..

Daarna hebben we ons terug laten brengen naar Victoria een plek die als hoofdstad wordt gezien. Onderweg werden we continue in het Nederlands en heel informatief bijgepraat over dat wat we zagen en de historie bij de dingen. We hebben zo 5 minuten bij een kerk stilgestaan waar Sanne me het bijzondere verhaal van vertelde. Ik volsta nu met een link:https://maps.app.goo.gl/x8L7WhQ3urkDGP2J9?g_st=ic

Vandaar ging het richting Victoria waar we lekker hebben geluncht en de burcht hebben bezocht. Wat een mooie restauratie…en wat een mooie plek. Net als de burcht van Mdina is de restauratie prachtig gedaan (in mijn ogen) en is het geen commerciële santenkraam geworden. Overal voldoende uitleg geen opeenstapeling van verkooppunten….gewoon mooi.

Als je zo bezig bent bus, boot, bus en bezichtigingen vliegt de tijd dus we hebben een aantal dingen die ook nog leuk waren om te doen moeten laten liggen. Het terugreizen nam nog 2 uur in beslag en we merkten allebei dat we rood verbrand en best moe waren nu we weer thuis zijn. Een prachtige dag in de zon met zoveel moois om te zien en goed gezelschap…

We hebben een biertje koud gelegd en gaan zo F1 kijken…het kan maar zo zijn dat ik morgen de uitslag hoor….